Snuffa Håkansson

Västerbotorp, Solhem, Urshult
Googlemaps: Snuffas Keramik
snuffakeramik@gmail.com

Sommaren 2011 flyttade jag från Skåne till den vackra naturen vid Lunnabacken och sjön Åsnen utanför Urshult i Småland

Innan flytten till Tingsryds kommun?

Jag började livet i Lund 1960 som studentbarn på Smålands nation, vid tre års ålder bytte jag forum och blev istället granne med gamle kungen på Sofiero utanför Helsingborg . Tallskog och hav utanför dörren!
En känsla av frihet och samhörighet med naturen har följt mig och varit essentiella sedan dess. Min största inspirationskälla är alla skiftningar av färger, former, vind, känsla och tanke som ständigt finns närvarande att ta del av i naturen.
Kreativitet är ett lika självklart inslag i mitt liv som att prata, nästan hela min familj har i flera generationer ägnat sig åt konstnärliga uttryck.

1979 slutade jag på Östra Grevie estetiska folkhögskola och har sedan dess främst ägnat mig åt keramik. I början av 80-talet var jag verksam i Lund och Malmö, från -87 har jag haft min egen verkstad/butik på olika ställen. Den första verkstaden fanns i det ombyggda garaget i Nyhamnsläge, därefter drev jag ” Minerva Keramik” i Höganäs -93 – 2001, ”Snuffa Keramik” och ”Stjärnhuset Ateljé” har funnits på olika platser i Kullabygden, runt Kullaberg i nordvästra Skåne, mellan 2001 -2011.
Under perioden 2000 -2011 drev jag också ett galleri där andra konstnärer, musiker och människor med något att berätta haft spelrum.
Genom åren har jag varit medlem i olika konstkollektiv i Malmö, Helsingborg och Lomma där vi verkat gemensamt med både utställningar och gemensamma galleri och butiker.
Min keramik har varit utställd både som separat utställningar och i samlingsutställningar. Inköp är gjorda av kommuner, konstföreningar och en del av mina skapelser bor i andra länd

Målning
Liten drake